Bij het maken en beheren van een website komt veel kijken. Zo moet een website er mooi uitzien, bepaalde functionaliteiten bevatten, het liefst makkelijk te beheren en veilig zijn en een snelle laadtijd hebben. Daarnaast is vindbaarheid, oftewel SEO belangrijk.
WordPress is momenteel het meest populaire content management systeem (CMS) ter wereld en dat is niet voor niks! Met WordPress is het mogelijk om zonder technische kennis een website te maken die aan alle bovengenoemde eisen voldoet. Naast de vele duizenden thema’s die beschikbaar zijn voor een mooi webdesign, is er ook keuze in vele plugins (meer dan 50.000!) om op je website te installeren.
Lees ook: 9 redenen om WordPress te gebruiken.
Wat is een WordPress plugin?
Een plugin is een stukje code die extra functies toevoegt aan een WordPress website. Een plugin is gemakkelijk te installeren zonder in de code van de website te duiken. Superhandig en leuk dus! Bovendien zijn veel plugins gratis. Er zijn ook betaalde premium plugins die meer functies en mogelijkheden hebben. Vaak kun je echter met de gratis versies al goed uit de voeten.
Welke WordPress plugins zijn belangrijk?
Het hangt een beetje van het thema (en bijbehorende mogelijkheden) en van de hostingpartij af in hoeverre en welke plugins aan te raden zijn. Als je website bijvoorbeeld bij een hosting is ondergebracht die geen dagelijkse back-ups maken, is het aan te raden om een plugin voor backups te installeren, zoals Backup Buddy. Als je website gehost wordt bij een grotere hostingpartij, zoals Vimexx of Xel, dan worden er vaak al meerdere backups per dag van jouw website gemaakt en is zo een plugin dus minder noodzakelijk.
Verder hebben veel thema’s een contactformulier ingebouwd. Mocht je een thema gebruiken die dit niet heeft, dan kan het handig zijn een plugin voor een contactformulier toe te voegen, zoals Contact Form 7.
Er is echter een aantal (gratis) plugins die ik zelf onmisbaar vind, ongeacht het thema of de hosting. Dit zijn plugins die een belangrijke bijdrage leveren om te voldoen aan wetgeving, voor veiligheid of optimalisatie. Ik denk altijd aan deze:
1. Yoast SEO plugin
De Yoast SEO plugin is een handige gratis plugin die je helpt om SEO-vriendelijke teksten te schrijven. Het is een van de meest gedownloade plugins en heeft een zeer hoge waardering door gebruikers. Vrijwel elke WordPress website-eigenaar kent deze plugin eigenlijk wel.
Na installatie en activatie van de plugin zie je onderaan elke pagina en bericht een Yoast SEO box verschijnen. De verschillende onderdelen staan bovenaan de box weergegeven.
Yoast SEO onderdeel: Inhoud-optimalisatie
Het onderdeel ‘Inhoud-optimalisatie’ (SEO) helpt je om teksten te optimaliseren voor zoekmachine vriendelijkheid. Dit onderdeel is eigenlijk de belangrijkste reden om deze plugin te installeren. Je kunt er de meta-titel en meta-omschrijving (onder ‘snippet bewerken’) mee aanpassen (lees ook: wat zijn metatags).
Met stoplicht bolletjes (rood, oranje of groen) wordt aangegeven of de leesbaarheid van de tekst goed is en of alles op het gebied van SEO goed staat ingesteld.
Let op: Het hebben van groene bolletjes betekent niet meteen dat je hoog in de zoekresultaten zal verschijnen. Dit hangt ook af van andere factoren, zoals de concurrentie.
Yoast SEO onderdeel: Geavanceerd
Met het onderdeel ‘Geavanceerd’ kun je aangeven of een pagina of bericht geïndexeerd moet worden of niet. Standaard staan pagina’s/berichten ingesteld op ‘index’. Als je om wat voor reden een pagina niet wil indexeren kun je dat dus hier op no-index zetten. Daarnaast kun je bij dit onderdeel aangeven of linkjes op de pagina wel of niet gevolgd moeten worden.
Tevens kun je hier een canonieke URL instellen. Dit is van belang om duplicate content in de zoekresultaten te voorkomen. Duplicate content is nadelig voor SEO en komt vaak voor bij webshops. (lees ook: tips om een webshop beter vindbaar te maken). De canonieke URL verwijst naar het origineel en geeft daarmee aan zoekmachinebots door dat een pagina/bericht een kopie is.
Yoast SEO onderdeel: Social
Het onderdeel ‘Sociaal’ geeft je de mogelijkheid om zelf in te stellen wat er getoond wordt als een bericht of pagina gedeeld wordt op social media (Facebook en Twitter). Als je dit leeg laat wordt dezelfde titel, tekst en meta-omschrijving getoond zoals die is ingesteld.
Yoast XML sitemap
Met de Yoast plugin genereer je gemakkelijk een XML sitemap. Ga hiervoor naar het Dashboard > Y-SEO > Algemeen > Functies en zorg dat de XML sitemap aanstaat.
Met een XML sitemap wordt een website inzichtelijker en kunnen zoekmachines gemakkelijker pagina’s van de website indexeren. Een website wordt daardoor beter vindbaar. De sitemap kun je aanmelden bij Google Search Console. Met de Search Console tool kun je vervolgens controleren of de pagina’s op je website goed worden geïndexeerd.
Yoast premium
Er is ook een premium versie van Yoast SEO die extra functionaliteiten biedt. Hierbij kun je denken aan meerdere focus keywords en suggesties voor interne links. Daarnaast wordt er bij de premium versie automatisch een re-direct aangemaakt van de oude URL naar de nieuwe wanneer een URL wordt aanpast. De gratis versie vind ik zelf echter al ruim voldoende als hulpmiddel voor het verbeteren van SEO.
2. Wordfence security plugin
Aangezien WordPress het meest populaire CMS systeem ter wereld is, is het extra gevoelig voor hackers. Om die reden plaats ik op al mijn WordPress website extra beveiliging door middel van een plugin: Wordfence security.
Wordfence Security is een gratis plugin (voor extra beveiliging is een betaalde versie beschikbaar) die zorgt dat je website enorm goed beveiligd wordt. Met deze plugin wordt het voor hackers een stuk lastiger om binnen te komen.
Het is wel handig om even wat instellingen aan te passen. Hiervoor ga je naar ‘All options’ via het menu aan de linkerkant onder Wordfence. Bij de Email Alert Preferences haal ik altijd wat vinkjes weg, omdat je anders erg veel emails binnenkrijgt van Wordfence. Ik laat zelf enkel de box: ‘alert on critical problems’ aanstaan.
Bij ‘Brute force protection’ kun je instellingen aanzetten voor het blokkeren van hackers die proberen in te loggen op je site. Standaard wordt iemand geblokkeerd na 20 verkeerde inlogpogingen. De instellingen die ik gebruik staan hieronder. ‘Immediately lock out invalid usernames’ kun je beter uit laten staan. Mocht je namelijk een keer per ongeluk de verkeerde username intikken dan wordt je meteen voor 2 uur (in dit voorbeeld) geblokkeerd.
Verder kun je voor de laadsnelheid van je website het beste de ‘Live traffic logging’ uitzetten. Dit voegt namelijk niks extra’s toe aan de beveiliging, maar zorgt wel voor een tragere website. Een trage website is niet bevorderlijk voor SEO (lees ook: tips om een WordPress website te versnellen).
3. Really simple SSL
Een website zonder SSL certificaat kan echt niet meer. Een SSL certificaat zorgt ervoor dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen een server en een internet browser. Daardoor is de informatie die je verzendt of ontvangt via de site privé . Lees ook: waarom je echt een SSL certificaat op je website wil hebben. Een SSL certificaat kun je herkennen omdat er voor de URL een groen slotje wordt geplaatst en dat de URL begint met ‘https’ in plaats van ‘http’.
De plugin Really Simple SSL is een handige plugin die HTTP-URLs dynamisch omzet naar HTTPS-URLs. Ik gebruik hem op al mijn WordPress websites. Wel dien je eerst een SSL certificaat op je server te zetten. Bij veel hostingpartijen zoals Vimexx of Xel worden websites vaak opgeleverd met gratis SSL certificaat. Installeren op de server is dan makkelijk en vervolgens kun je met de plugin je WordPress website met één klik naar SSL migreren.
4. Akismet plugin
Akismet is een sterke anti-spam plugin die automatisch spam tegenhoudt op je WordPress website. Hoewel de plugin bij elke WordPress website automatisch wordt geleverd, dient deze nog wel geactiveerd te worden.
Om de plugin te activeren heb je een API-key nodig die je krijgt als je een account aanmaakt. Het wijst zich vanzelf hoe je dat doet zodra je op ‘activeren’ drukt. Het Akismet Basic abbonnement is gratis (of je kunt ervoor kiezen om een klein bedrag per jaar als bedankje te betalen).
Na het aanmaken van een account ontvang je een code die je op je website kunt invullen bij ‘API-sleutel’ onder de instellingen van de Akismet plugin. In verband met de AVG privacywet is het verstandig om de Privacy melding aan te vinken.
5. WP GDPR Compliance
De privacywet (AVG) vereist een expliciete toestemming van bezoekers om hun gegevens te verwerken. Dit geldt al voor het invullen van een simpel contactformulier of bij het geven van een reactie op een bericht. Vandaar dat een selectievakje waarin toestemming wordt gevraagd voor het verwerken van ingevulde gegevens bij elk formulier verplicht is. Zo een selectievakje kan gemakkelijk worden toegevoegd via de plugin: WP GDPR Compliance. Op dit moment ondersteunt deze plugin de meest gebruikte contactformulieren (contact form 7 en gravity forms), Woocommerce en WordPress reacties.
Op bijna elke website staat wel een contactformulier en/of de mogelijkheid om reacties te geven op berichten. Vandaar dat ik deze plugin onmisbaar vind. Voor het instellen van de selectievakjes ga je na het installeren en activeren van de plugin via het WordPress menu naar hulpmiddelen > WP GDPR Compliance. Vervolgens selecteer je onder integraties de formulieren waar een selectievakje dient te komen.
6. GA google Analytics
Als je je bezighoudt met de zoekmachineoptimalisatie van je website, is Google Analytics eigenlijk een onmisbare tool. Lees ook: Google Analytics voor de zoekmachine optimalisatie van je website.
De GA Google Analytics plugin is een simpele lichtgewicht plugin die ervoor zorgt dat de Analytics tracking code op elke pagina wordt geplaatst. Na installatie en activatie van de plugin ga je via het Dashboard naar Instellingen > Google Analytics. Onder ‘Plugin Settings’ kun je de GA tracking ID invullen die je ontvangt als je een Google Analytics account aanmaakt.
In verband met de nieuwe AVG privacywet die in mei 2018 van kracht is gegaan vink ik altijd het vakje voor ‘IP anonymization’ aan. Hierdoor wordt het IP-adres van bezoekers geanonimiseerd. Natuurlijk kun je de Analytics code ook direct toevoegen in de code van je thema zonder plugin. Het nadeel hiervan is dat bij een update of verandering van thema de code vaak ongemerkt wordt verwijderd. Vandaar dat ik er altijd voor kies om een plugin te gebruiken.
Let op: Als je volledig wil voldoen aan de AVG wet zonder toestemming te hoeven vragen om bezoekersgedrag te meten (dmv cookiemelding) dien je deze Google Analytics handleiding te volgen. Verder is het goed om te weten dat het even duurt voor Google Analytics begint met het weergeven van statistieken. Het kan dus heel goed zijn dat de code goed is toegevoegd, maar dat je nog geen data ziet binnen Analytics. Als je dag later kijkt zullen de eerste gegevens verschijnen.
Dit waren 6 plugins die ik belangrijk vind (ongeacht thema of hosting) en dus altijd installeer. Heb jij nog andere plugins die je graag toevoegt aan dit rijtje, dan ontvang ik graag een reactie!