Skip to main content

Als je net als ik een blog bijhoudt op je website, dan hoef ik je niet te vertellen dat het bedenken van onderwerpen soms best moeilijk kan zijn. Het bedenken van (of zoeken naar) onderwerpen kan veel tijd kosten en deze tijd besteed je natuurlijk liever aan het schrijven van de blog zelf of aan het helpen van je klanten.

Toch is het belangrijk om met regelmaat nieuwe content te creëren. Het met regelmaat plaatsen van nieuwe content zorgt er namelijk voor dat jij beter gevonden wordt in Google en zorgt dus voor meer websitebezoekers en mogelijk meer omzet.

Tijd dus om het verzinnen van onderwerpen wat te vergemakkelijken! In deze blog geef ik je tips om je daarbij te helpen.

  1. Maak gebruik van Google Alerts

Google Alerts is een handige gratis tool van (hoe verrassend) Google! Door gebruik te maken van Google Alerts ontvang je meldingen als er nieuwe artikelen op het internet verschijnen die gerelateerd zijn aan de door jou opgegeven zoekwoorden. Met Google Alerts blijf je dus op de hoogte van het laatste nieuws!

Deze nieuwe artikelen kunnen jou vervolgens inspireren voor het bedenken van nieuwe actuele blogonderwerpen. Het fijne van de tool is dat je niet zelf op het internet naar interessante nieuwe artikelen hoeft te zoeken.

Hoe gebruik ik Google Alerts?

Het gebruik van Google Alerts is simpel. Je hoeft er alleen een Google account voor te hebben, maar wie heeft dat tegenwoordig niet ;-). Je gaat naar de website van Google Alerts en vult bij ‘Meldingen’ de zoekopdracht in waar jij meldingen over wilt ontvangen. De rest spreekt voor zich.

Nadat je Google Alert is aangemaakt ontvang je voortaan een melding als er iets wordt geschreven op het internet over het door jou opgegeven onderwerp.

Let op: Gebruik dubbele aanhalingstekens om een zoekopdracht als je een melding wilt maken voor een groep woorden in exact die woordvolgorde.

  1. Bekijk de zoekopdrachten op je website

Als jouw website al behoorlijk wat verkeer heeft, dan is de kans groot dat mensen wel eens gebruik maken van de zoekfunctie op je website. Heb je geen zoekfunctie op je website? Dan is het verstandig om deze toe te voegen! Google Analytics (ik ga er vanuit dat je hier gebruik van maakt) heeft namelijk een fijne feature genaamd “Site Search”, oftewel zoekopdrachten bijhouden.

Met Site Search krijg je inzicht in hoeverre bezoekers gebruik hebben gemaakt van de zoekfunctie op jouw site, welke zoektermen ze hebben ingevoerd en of de zoekresultaten tot een diepgaandere interactie met je site hebben geleid. Het is slim om dit rapport af en toe te bekijken. Misschien zijn er mensen op zoek zijn naar iets op jouw site waar je nog geen informatie over verstrekt. Deze zoekopdracht kun je dan mooi gebruiken voor een nieuw blogonderwerp!

Instellen van Site Search

De zoekopdrachten op de site kun je terugzien in het rapport Gedrag > Zoekopdrachten op site > Overzicht. Voordat je dit rapport kunt inzien, moet je de functie ‘Site Search’ aanzetten voor een weergave:

  1. Ga naar ‘Beheerder’
  2. Kies de weergave waarvoor je Site Search wilt instellen
  3. Klik op ‘instellingen voor dataweergave’
  4. Stel ‘Site Search bijhouden’ onder Instellingen voor Site Search in op AAN
  5. Vul de queryparameter in. Dit is voor WordPress website meestal s.
  6. Klik op opslaan.

site search bijhouden op Google Analytics

 

  1. Maak gebruik van online tools

Behalve Google Alerts, zijn er nog meer fijne gratis tools beschikbaar die jou kunnen helpen met het bedenken van blogonderwerpen.

Een daarvan is BuzzSumo. Het gebruik van deze tool is simpel; je typt een zoekwoord in de zoekbalk op de homepagina, bijvoorbeeld een zoekwoord van jouw diensten, en de tool geeft vervolgens een lijst van social media artikelen met veel engagement (likes, shares en comments). Deze artikelen vinden mensen dus blijkbaar waardevol en die informatie kun je mooi gebruiken voor inspiratie voor je eigen blogs.

Een andere tool die ik graag met je wil delen is TweakYourBizz Title Generator. Met deze Engelstalige tool krijg je in een keer een enorme lijst met potentiële blogtitels aangereikt. Ok, wel alleen in het Engels, maar daar kom je wel uit. Met deze tool heb je in een keer genoeg titels voor de komende maanden. Ik zeg: schrijven maar!

AnswerThePublic mag niet ontbreken in dit rijtje. Met deze handige tool kun je vragen van je doelgroep verzamelen. Deze tool laat je op basis van een opgegeven zoekwoord zien welke zinnen en vragen mensen intypen in de zoekbalk van zoekmachines. SEO-proof dus!

  1. Zorg dat je regelmatig brainstormt

Door dagelijks of wekelijks een brainstormsessie te houden, zet je jezelf aan het werk om nieuwe onderwerpen te bedenken. Door regelmatig te brainstormen ga je vanzelf creatiever denken en wordt het bedenken van onderwerpen steeds makkelijker. Creativiteit moet je eigenlijk zien als een spier die je kunt trainen.

Reserveer daarom een vast tijdstip of een vaste dag in de week waarin je een kwartiertje de tijd neemt om te brainstormen.

  1. Luister naar je klanten

Van je bestaande klanten kun je veel leren. Als je in gesprek bent met je klant, heeft hij of zij bijna altijd wel ergens vragen over. Deze gesprekken en vragen kunnen mogelijk dienen ter inspiratie voor nieuwe blogonderwerpen. Luister dus goed naar de klant en maak altijd notities van je gesprekken.

Maak je gebruik van social media? Vraag dan via een bericht aan je volgers waarover ze graag informatie of tips zouden willen.

Extra tip: Houd je ideeën bij!

Ideeën komen soms op de raarste momenten. Als je in gesprek bent met iemand, als je onder de douche staat, als je op een feestje bent, misschien zelfs als je op de wc zit 😉 Het bedenken van onderwerpen kan lastig zijn, maar ze vervolgens onthouden ook! Zorg daarom dat je elk idee direct noteert in een notitieboekje, op je smartphone of in een excel sheet op je computer. Het zou zonde zijn als je je goede ideeën weer vergeet.

Het fijne van een lijst met blog ideeën is dat je deze meteen kunt gebruiken om een kalender te maken! Door een blogkalender bij te houden met data waarop je elke blog wilt schrijven, is de kans groter dat je ook daadwerkelijk gaat schrijven. Bovendien zorgt dit voor meer rust, meer duidelijkheid en meer efficiëntie.

Hulp nodig met bloggen?

Het bedenken van onderwerpen is nog maar het begin. De blogs moeten ook nog geschreven worden en niet iedereen vindt dit leuk of makkelijk. Kun jij wel wat hulp gebruiken met het schrijven van blogs? Ik help je graag! Ik heb veel ervaring met het schrijven van SEO vriendelijke teksten voor klanten in uiteenlopende werkvelden. Neem contact op voor meer informatie of een kennismakingsgesprek.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Open chat