Het produceren van kwalitatieve en unieke content op je website is belangrijk voor je vindbaarheid in Google. Hierbij wil ik de nadruk leggen op uniek, want het publiceren van pagina’s met (nagenoeg) dezelfde inhoud, oftewel duplicate content, gaat in tegen de richtlijnen van Google en kan zelfs bestraft worden.

Als je goed vindbaar wilt zijn in Google, is duplicate content dus een belangrijk aandachtspunt.

Hoe kun je duplicate content voorkomen en hoe check je of er duplicate content op het internet aanwezig is? Ik vertel het je graag in deze blog.

Wanneer is er sprake van duplicate content?

Naar schatting is sprake van duplicate content wanneer twee of meer pagina’s inhoudelijk meer dan 70% aan elkaar gelijk zijn. We maken onderscheid tussen twee vormen van duplicate content:

  • Interne duplicate content. In dit geval hebben pagina’s op dezelfde website (nagenoeg) dezelfde inhoud.
  • Externe duplicate content. In dit geval hebben pagina’s van verschillende websites (nagenoeg) dezelfde inhoud.

Voorkom externe duplicate content

Probeer duplicate content zoveel mogelijk te voorkomen. Kopieer dus nooit zomaar stukken uit andere artikelen. Plagiaat is bovendien tegen de wet!

Lijkt het erop dat iemand anders jouw content kopieert? Neem dan contact op met de webmaster van die site en vraag om verwijdering van de gekopieerde content. Mocht hier geen gehoor aan worden gegeven, dan kun je een verwijderingsverzoek indienen bij Google.

Voorkom interne duplicate content

Interne duplicate content kun je vrij gemakkelijk voorkomen: publiceer geen artikelen met nagenoeg dezelfde inhoud. Staan er al pagina’s op je eigen site die vrijwel identiek aan elkaar zijn, maar op een ander zoekwoord gericht zijn? Probeer deze dan met elkaar samen te voegen.

Google herkent zoekintentie

Het is onnodig (en niet verstandig) om voor verschillende zoekwoorden die dezelfde zoekintentie hebben aparte pagina’s te maken. Google kan namelijk steeds beter de zoekintentie van gebruikers inschatten. Bovendien herkent Google synoniemen van woorden. Dus in plaats van hetzelfde zoekwoord vaak op een pagina te gebruiken, is het juist beter om synoniemen (en dus verschillende zoekwoorden) op de desbetreffende pagina te gebruiken. Dit zal de leesbaarheid van je tekst bovendien verbeteren, wat ook weer meeweegt in de ranking.

De canonical tag

Soms is duplicate content moeilijk te vermijden. Bijvoorbeeld omdat je een webshop hebt en producten door sortering en filtering via verschillende URL’s te bereiken zijn.

In dat geval kun je gebruik maken van een canonical tag. Met een canonical tag specificeer je wat de originele variant van een pagina is. Hierdoor zal enkel de originele pagina in de zoekresultaten terugkomen.

Heb je een WordPress website? Dan kun je met de plugin Yoast heel gemakkelijk een canonical tag instellen.

Met of zonder www-prefix

Zorg er daarnaast voor dat je website niet toegankelijk is via verschillende URL’s, zoals de “www” versie en de “niet-www” versie. Www.websitenaam.nl en websitenaam.nl zijn namelijk twee verschillende websites. Check dus of je website via 2 verschillende url’s bereikbaar is.

Als alles goed staat ingesteld wordt de ene versie netjes automatisch doorgestuurd (geredirect) naar de andere versie. Zo niet, vraag je webbouwer dan om dit goed in te stellen. Allebei de versies zijn goed, maar maak een keuze.

Ditzelfde geldt voor de http en https prefix. Uiteraard wil je in dit geval dat je website enkel bereikbaar is via de https versie. Https laat zien dat je site een beveiligingscertificaat heeft. Dit schept vertrouwen bij je bezoekers en is bovendien een kleine ranking factor in Google.

Lees ook: Waarom je écht een SSL certificaat op je website wil hebben

Duplicate content checken

Wil jij je website gemakkelijk scannen op duplicate content? Dan zijn er twee handige online tools beschikbaar die je daarmee kunnen helpen

Siteliner

Tool Siteliner

Siteliner is een gratis tool waarmee je duplicate content binnen je eigen website kan opsporen. Daarnaast geeft de tool ook aan of er dode links op je website aanwezig zijn.

Let op: de tool zal altijd wat duplicate content aangeven. Dit is onvermijdelijk en geen reden tot zorgen, zolang dit maar onder de 70% blijft. Uiteraard geldt wel: hoe lager het percentage, hoe beter.

Copyscape

CopyscapeMet Copyscape check je eenvoudig of de inhoud van een bepaalde pagina een match heeft met andere content op het internet. Deze tool kun je dus inzetten voor het opsporen van externe duplicate content.

Je dient hiervoor de URL van de pagina die je wilt onderzoeken in te voeren. Deze tool scant dus niet de gehele website, maar losse pagina’s.

SEO specialist Utrecht

Heb je nog vragen over duplicate content? Of ben je op zoek naar een SEO specialist die jou kan helpen met het beter vindbaar maken van je website? Ik help je graag!

Neem contact op voor een kennismaking of meer informatie.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.