Skip to main content

Google Analytics (GA) is een handige gratis dienst van Google die je inzicht geeft over het gedrag van bezoekers op je website. Het is een onmisbare tool als je bezig bent met de zoekmachine optimalisatie (SEO) van je website. Met Google Analytics verkrijg je namelijk informatie die je kan helpen om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Daarnaast is het ook gewoon erg leuk om bijvoorbeeld te zien hoeveel bezoekers je naar je website trekt en of je ingestelde doelen bereikt worden.

In dit artikel leg ik daarom uit hoe je Google Analytics kunt inzetten voor het meten en analyseren van je websitebezoekers.

Google Analytics account aanmaken

Voordat je data kunt gaan meten, moet je een Google Analytics account aanmaken en je website toevoegen. Daarna dien je de Tracking ID op je website te implementeren. Dit kun je aan je webbouwer vragen of als je een WordPress website hebt, zelf implementeren via een Google Analytics plugin.

Ik gebruik zelf altijd de plugin: GA Google Analytics. Deze plugin heeft veel goede reviews en wordt regelmatig geüpdatet. Hoe je deze plugin instelt, lees je in mijn blog: Belangrijke WordPress plugins voor je website.

Filters instellen

Voordat je begint met het meten van data is het handig om filters in te stellen, bijvoorbeeld een filter om je eigen IP adres uit te sluiten. Doe je dit niet, dan mee je ook je eigen bezoeken en handelingen op de website en dit wil je liever niet.

Om je IP adres uit te sluiten, moet je eerst weten wat je IP adres is. Dit kan je gemakkelijk achterhalen via de website watismijnip.nl.

Het uitsluiten van je IP adres in Google Analytics werkt als volgt:

  1. Ga naar ‘Beheerder’ (via het tandwiel links onderaan)
  2. Klik rechtsboven op ‘Nieuwe weergave maken’
  3. Geef de weergave een naam, bijvoorbeeld “Gefilterde data”
  4. Selecteer de nieuwe weergave en klik op ‘Filters’
  5. Klik op ‘+ Filter toevoegen’
  6. Geen de filter een naam, bijvoorbeeld ‘Eigen IP uitsluiten’
  7. Kies bij filtertype ‘Vooraf gedefinieerd’ voor ‘Uitsluiten’, ‘Verkeer van de IP adressen’, ‘Die beginnen met’
  8. Vul bij IP-adres het IP-adres in, maar laat de laatste 3 getallen weg indien je bij de GA Google Analaytics  plugin in verband met AVG hebt gekozen voor IP-anonimisering.

Filters instellen Google Analytics

Werk je op meerdere locaties? Maak dan filters aan voor alle IP adressen waarop je regelmatig je website bezoekt. Kom je er niet helemaal uit met het instellen van filters? Stuur me dan een berichtje!

Google Analytics rapporten

Google Analytics is een zeer uitgebreide tool en vertoond zoveel statistieken dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet.

Als je nog maar weinig ervaring hebt met Google Analytics, maar wel geïnteresseerd ben in het analyseren van je data, dan kun je je in het begin het beste richten op enkele standaardrapporten. In deze blog zal ik mij daarom beperken tot het analyseren van de belangrijkste standaardrapporten.

1. Rapport Acquisitie

Een belangrijk rapport in Analytics vind je onder Acquisitie > Verkeer > Alle kanalen. Via dit rapport krijg je meer inzicht over waar je bezoekers vandaan komen en hoe dit over de verschillende kanalen is verdeeld.

Google Analytics maakt onderscheid tussen de volgende kanalen:

  • Organic search. De gratis bezoekers die via zoekopdrachten in zoekmachines op de website zijn gekomen.
  • Direct. De bezoekers waarvan geen broninformatie bekend is.
  • Paid search. De bezoekers die op je website zijn gekomen via betaalde campagnes, zoals Google Ads.
  • Referrals. De bezoekers die op je website zijn gekomen door verwijzingen vanaf andere websites.
  • Social. Bezoekers die op je website zijn gekomen via social media, bijvoorbeeld door Facebook of Instagram berichten die je geplaatst hebt.
  • Email. De bezoekers die op je website zijn gekomen via verstuurde emailberichten, zoals een nieuwsbrief.

2. Rapport bestemmingspagina’s

Als je regelmatig nieuwe content plaatst op je website, bijvoorbeeld omdat je een blog bijhoudt, dan is het interessant om te weten welke van deze blogs of pagina’s veel verkeer opleveren.

Google Analytics heeft hier een handig rapport voor gemaakt. Je vindt dit rapport via Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s.

In dit rapport zie je direct via welke pagina’s de meeste bezoekers de website binnenkomen. Dit is vaak de homepagina, maar dit hoeft niet. Als je een blog hebt geschreven over een onderwerp waar veel op gezocht wordt of die vaak via social media of andere sites gedeeld wordt, kan deze ook bovenaan staan.

Tip: Door bij ‘secundaire dimensie’ de optie ‘bron/medium’ te selecteren kun je specifiek bekijken via welk kanaal en medium de bezoekers op de belangrijkste bestemmingspagina’s terecht gekomen zijn.

3. Rapport apparaten

Het laatste rapport dat ik hier wil bespreken, is het rapport “Mobiel”. In dit rapport krijg je een overzicht van de gebruikte apparaten om je website te bezoeken.

Je bereikt dit rapport via Doelgroep > Mobiel > Overzicht. Er wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • Desktop
  • Mobiel
  • Tablet

Aangezien je website tegenwoordig echt mobielvriendelijk moet zijn, is het prettig om te weten hoe je website op mobiel presteert.

In het rapport kun je bijvoorbeeld het bouncepercentage bekijken. Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers slechts 1 pagina op je website hebben bezocht om deze daarna direct weer te verlaten. Over het algemeen geldt: hoe lager het bouncepercentage, hoe beter. Steekt het percentage er bij een bepaald apparaat duidelijk bovenuit? Dan kan het zijn dat je website op dit apparaat niet prettig in gebruik is.

Met dit rapport verkrijg je dus informatie over de gebruikerservaring op verschillende apparaten.

Doelen instellen

Wil je meer uit je data halen? Stel dan de doelen van je website in. Ga hiervoor naar ‘Beheerder’ > kies een weergave > ga naar ‘Doelen’. Hoe je doelen instelt, lees je op deze pagina van Google.

Voorbeelden van doelen zijn:

  • Contactopname via een contactformulier, zoals Contact Form 7
  • Plaatsen van een bestelling
  • Bezoeken van een bepaalde pagina, zoals de prijzenpagina

Door doelen in te stellen, kun je bij elk rapport specifiek per kanaal, apparaat of pagina bekijken in hoeverre deze doelen behaald zijn. Je leert dan bijvoorbeeld niet alleen welk kanaal voor de meeste bezoekers zorgt, maar ook welk kanaal voor de meeste omzet of aanvragen zorgt. Deze informatie kun je weer gebruiken voor het optimaliseren van je pagina’s of om te bepalen aan welk kanaal je de meeste aandacht wilt besteden.

Hulp nodig met Google Analytics?

Dit waren slechts een aantal opties en mogelijkheden waarop je Google Analytics kunt inzetten voor het analyseren van je data. Er is nog veel meer mogelijk met Google Analytics en de beste manier om alle ins en outs te leren kennen is door er zo veel mogelijk mee te werken. Hopelijk kun je alvast aan de slag met deze praktische tips!

Hulp nodig met Google Analytics? Ik help je graag! Neem contact op voor meer informatie of een kennismaking.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.