Als ondernemer heb je vast wel eens van Google Mijn Bedrijf gehoord. En als je een fysieke bedrijfslocatie (winkel, salon, kantoor of bureau) hebt, dan maak je waarschijnlijk al gebruik van deze tool. Het is namelijk geen geheim dat een GMB-vermelding goed is voor je lokale SEO.
Maar wist je al dat als je geen fysieke bedrijfslocatie hebt (bijvoorbeeld omdat je vanuit huis werkt of digital nomad bent) een GMB-vermelding ook veel voordelen heeft?
Er zijn verschillende redenen te bedenken om als thuiswerker of digital nomad een GMB-profiel aan te maken. Zo kun je denken aan het volgende:
- Je bedrijf wordt extra duidelijk weergegeven bij een branded search door middel van een Knowledge Panel (het blok met informatie dat aan de rechterzijde van de zoekresultaten verschijnt).
- Je leert Google meer over jouw bedrijf wat je vindbaarheid in Google ten goede kan komen.
- Klanten kunnen reviews achterlaten.
- Je kunt eventueel openingstijden vermelden zodat klanten weten wanneer ze jou kunnen bellen
- Je kunt een servicegebied instellen, waardoor je GMB-profiel alsnog bijdraagt aan lokale SEO.
Heb je nog geen GMB-profiel? Dan zeg ik: aanmaken dat profiel! Ow, en had ik al gezegd dat het gratis is? Dat betekent gratis extra promotie voor je onderneming.
Ik leg je in deze blog graag uit hoe je zonder een fysieke bedrijfslocatie een GMB-profiel aanmaakt en ook hoe je een GMB-kaartje embed op je website!
Google Mijn Bedrijf aanmaken
Als je thuis werkt, wil je waarschijnlijk niet dat je adres onder jouw bedrijfsnaam zichtbaar is in Google Maps. Het zou natuurlijk vervelend zijn als er ineens mensen aan je deur staan die jou via Google Maps gevonden hebben.
Gelukkig hoef je je daar geen zorgen over te maken, want je kunt ook een GMB-profiel aanmaken zonder dat je adres zichtbaar is.
Om een bedrijfsprofiel aan te maken, ga je naar Google Mijn Bedrijf en klik je op de groene knop ‘Aan de slag’. Hierna kun je met de Google Account inloggen en je profiel aanmaken.
Je bent met het invullen van de naam van je bedrijf, vervolgens kies je de categorie waaronder jouw bedrijf valt (bijvoorbeeld webdesign) en geef je een beschrijving op van je diensten.
Daarna kun je aangeven of je wel of geen fysiek adres hebt:
Werk je vanuit huis of ben je digital nomad? Dan vul je hier dus ‘nee’ in. Vervolgens kun je eventueel aangeven in welke gebieden je je diensten levert. Bijvoorbeeld door heel Nederland of juist alleen een specifieke woonplaats om ook je lokale SEO te verbeteren.
Daarna volg je de rest van de stappen en geef je aan het einde een adres op om je aanmelding te kunnen verifiëren. Dit adres wordt niet in de zoekresultaten getoond, dus je hoeft niet bang te zijn dat je huisadres toch zichtbaar wordt.
Om je bedrijf te kunnen verifiëren moet je dus wachten tot je de code ontvangen hebt, maar je kunt intussen wel verder met het invullen van de rest van je profiel.
Voor een goed geoptimaliseerd GMB-profiel vul je in ieder geval het volgende in
- Omslagfoto en profielfoto. Deze moeten een hoge resolutie hebben.
- Extra foto’s van je bedrijf, logo, van jou en/of je diensten.
- Een (lokaal) telefoonnummer waarop je te bereiken bent. Klanten kunnen je dan direct vanuit Google Maps bellen.
- Een link naar je website. Hierdoor creëer je meteen een backlink naar je site wat positief is voor SEO.
- Een beschrijving met belangrijke zoekwoorden.
- Zeker als je een webshop hebt, is het handig voor bezoekers om te kunnen zien wanneer de webshop open is en wanneer ze contact kunnen opnemen.
Google reviews
Nadat je je bedrijf geverifieerd hebt, wordt deze zichtbaar in Google Maps en kun je klanten om reviews vragen. Je kunt hiervoor in het Google Mijn Bedrijf Dashboard een deelbare korte url maken die je naar klanten kunt sturen, waarmee ze direct een review kunnen achterlaten.
Google Reviews dragen bij aan je vindbaarheid in Google (SEO). Bovendien geven ze potentiële klanten een beeld van de ervaringen van anderen. Je kijkt vast zelf ook wel eens naar reviews van anderen voordat je een product koopt of een dienst afneemt, toch?
Wanneer je tenminste 1 Google recensie hebt, verschijnen de sterren en de review score in de lokale zoekresultaten. Hierdoor kun je extra opvallen.
Positieve Google Reviews zijn dus erg waardevol!
Slechte reviews verwijderen
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat iemand een negatieve review achterlaat. Echte recensies die negatief zijn, kun je helaas niet verwijderen en Google zal deze ook niet zomaar verwijderen.
Is de review fake of ongepast? Dan kun je deze wel markeren als ongepast en Google vragen de review te verwijderen. Helaas komt het in de praktijk maar weinig voor dat Google een review verwijdert. Zorg dus voor tevreden klanten en positieve reviews!
Google Maps kaartje toevoegen aan je WordPress website
Nadat je een Google Mijn Bedrijf profiel hebt aangemaakt en geverifieerd, kun je eventueel een maps kaartje insluiten op je website. Dit wordt ook wel embedden genoemd.
Embedden van een Google Maps kaartje is met name interessant als je wel een fysieke bedrijfslocatie hebt, omdat het een kleine rankingfactor is en het je websitebezoekers helpt om gemakkelijker je locatie te vinden. Het kaartje wordt daarom meestal op de contactpagina geplaatst.
Als je geen fysieke bedrijfslocatie hebt, is de meerwaarde van het embedden van een kaart minder groot, maar als je goede reviews hebt kan het nog steeds interessant zijn. De sterren worden namelijk bij het kaartje getoond en daarnaast is het een extra bevestiging voor Google dat jouw website bij de desbetreffende GMB-vermelding hoort.
Het embedden van een kaartje op je WordPress website is heel simpel:
1. Ga naar Google Maps.
2. Zoek je bedrijf. Toets je bedrijfsnaam in en klik op ‘zoeken’.
3. Klik linksboven op het menu symbool en klik op ‘Kaart indelen of insluiten’.
4. Er verschijnt een pop-up scherm. Selecteer ‘Kaart insluiten’.
5. Kies in het pop-up scherm aan de linkerkant welk formaat je wilt insluiten.
6. Klik op ‘HTML kopieren’.
7. Ga in je WordPress website naar de contactpagina of een andere pagina waar je het kaartje wilt insluiten. Gebruik je net als ik het thema ‘Salient’ of een ander thema dat gebruik maakt van de WPBakery Page Builder, dan kun je kiezen voor het element ‘Raw HTML’ en daarin de gekopieerde code plakken. Je kunt ook in een gewoon textblok kiezen voor het tabje ‘Tekst’ in plaats van ‘Visueel’ en daarin de code plakken.
Het kaartje is nu niet responsive, waardoor deze er op mobiel minder mooi uit zal zien. Om dit op te lossen kun je de kaart op 100% breedte zetten door in de code de ‘width’ aan te passen naar width=”100%”. Op mijn contactpagina zie je hoe dit eruit ziet.
Het is ook mogelijk om met een WordPress plugin een kaartje te embedden. Bijvoorbeeld met de WP Google Maps plugin.
WordPress website laten maken
Heb je nog vragen over het gebruik van Google Mijn Bedrijf? Of kun je wel wat hulp gebruiken met je WordPress website of met het schrijven van teksten? Ik help je graag!
Neem contact op via mijn contactpagina of bel me!