Als ondernemer komt er veel op je af. Je moet veel regelen en vaak heb je in het begin nog maar een klein kapitaal om mee te starten. Gelukkig zijn er handige tools die je het ondernemen net even iets makkelijker kunnen maken en die ervoor zorgen dat je bepaalde taken niet hoeft uit te besteden. De juiste tools kunnen je niet alleen tijd, maar ook kosten besparen. Zeker voor kleine en startende ondernemers zijn bepaalde tools dus onmisbaar.
Er zijn zoveel online tools voor ondernemers dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Welke zijn nou écht de moeite waard om als kleine of startende ondernemer te gaan gebruiken? In deze blog zet ik zes handige tools die ik zelf graag gebruik voor je op een rij.
1. Canva: ontwerpprogramma
Ben je zelf niet zo handig met Photoshop, Illustrator en/of Indesign, maar wil je wel graag zelf je drukwerk en ontwerpen maken voor social media, je website, blogs, flyers, e-books of advertenties? Dan is Canva de tool die jou hierbij gaat helpen!
Met Canva maak je in een handomdraai je eigen visitekaartjes, instagram story templates, je eigen logo (mijn logo heb ik hier ook mee gemaakt), een Facebook cover en nog veel meer. Het is een hele leuke tool, waarmee je lekker creatief aan de slag kunt gaan. Je behaalt misschien niet hetzelfde resultaat als een grafisch ontwerper, maar met Canva kom jij een heel eind en dat zonder hoge kosten.
Canva heeft een gratis en een betaalde versie (Canva Pro). Met de betaalde versie heb je meer functies en lettertypes. Ik gebruik zelf de betaalde versie, want dit biedt gewoon veel meer opties.
Canva Pro kost € 8.99 per maand bij een jaarlijkse betaling of € 11.99 bij een maandelijkse betaling. Heel betaalbaar dus! Je kunt de betaalde versie ook eerst 30 dagen gratis uitproberen. Dat geeft je in ieder geval genoeg tijd om gratis je eigen logo en visitekaartjes te ontwerpen.
2. Moneybird: boekhoudprogramma
Als je start met ondernemen, dan krijg je te maken met het bijhouden van je boekhouding. Omdat veel ondernemers de boekhouding een saaie en vervelende klus vinden, besteden de meeste ondernemers hun boekhouding en administratie uit.
Als kleine ondernemer of zzp’er ben je niet verplicht om je boekhouding uit te besteden, dus je kunt dit in principe ook zelf doen. Of dit verstandig is, hangt vooral af van hoe ingewikkeld je administratie is en of je bereid bent om je in boekhouding te verdiepen.
Mocht je ervoor kiezen om het inderdaad zelf te doen, dan is een boekhoudprogramma onmisbaar. Er is een ruime keuze aan online boekhoudprogramma’s voor zzp’ers, maar ik gebruik zelf al jaren naar volle tevredenheid Moneybird.
Moneybird is een zeer gebruiksvriendelijk en compleet boekhoudpakket. Je maakt hier met een handomdraai een offerte of factuur aan. Met de Moneybird app kun je gemakkelijk bonnetjes en inkoopfacturen toevoegen aan je administratie. Ook is het mogelijk om je zakelijke bankrekening te koppelen Alle transacties staan dan automatisch in je administratie.
Mocht je ergens niet uitkomen, dan kun je via de supportcenter om hulp vragen. Je krijgt dan binnen een werkdag antwoord.
3 . Trello: tool om taken te organiseren
Trello is een handige tool voor projectmanagement. Met behulp van deze tool kun je je taken en projecten overzichtelijk houden via de Trello borden. Zo creëer je meer orde en rust in je drukke ondernemersbestaan. En het is nog gratis ook!
Trello is ook erg handig als je in teams werkt. Per project kun je taken aanmaken en de taken kunnen toegewezen worden aan andere teamleden. Heel handig dus als je op afstand werkt met andere ondernemers.
4. Pixabay: rechtenvrije foto’s
Een (WordPress) website is in dit digitale tijdperk onmisbaar voor elke ondernemer. Daarnaast zijn afbeeldingen weer onmisbaar voor een goede website.
Afbeeldingen van het internet kun je niet zomaar zonder toestemming op je eigen website plaatsen. Hier rust namelijk auteursrecht op en je riskeert een flinke boete als je deze foto’s toch zonder toestemming gebruikt. Gelukkig zijn er voldoende websites te vinden waar je gratis foto’s kunt downloaden voor je website zonder dat je je zorgen hoeft te maken over auteursrecht.
Lees ook: Rechtenvrije foto’s voor je website: de 5 beste aanbieders!
Van deze websites is Pixabay by far mijn favoriet. Je vindt hier heel veel mooie gratis afbeeldingen van hoge kwaliteit en je kunt ze gewoon downloaden en aanpassen naar wens. Het is een ideale tool voor als je nog geen eigen beeldmateriaal hebt en op zoek bent naar foto’s voor je blogs of het inrichten van je website.
5. TinyJPG: compressie tool
De laadtijd van je website is een ranking factor binnen Google. Hoewel afbeeldingen onmisbaar zijn voor een goede website, kunnen ze er wel voor zorgen dat je website traag wordt. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je je foto’s in het juiste formaat uploadt, maar ook dat je ze comprimeert zodat je een minder groot bestand overhoudt.
Mijn favoriets tool om foto’s te comprimeren is TinyJPG. Deze tool werkt simpel en snel en zorgt voor kleinere bestanden zonder kwaliteitsverlies.
6. Google Analytics: webstatistieken tool
Google Analytics (GA) is een handige gratis dienst van Google die je inzicht geeft over het gedrag van bezoekers op je website. Via GA krijg je bijvoorbeeld meer inzicht over je bezoekersaantallen, maar leer je ook via welke kanalen die bezoekers binnen zijn gekomen en of de ingestelde doelen, zoals een contactopname of het plaatsen van een bestelling, behaald worden.
Met de tool kun je dus je marketinginspanningen meten wat je vervolgens de mogelijkheid geeft om bij te sturen of juist door te pakken. Superhandig dus!
In mijn blog ‘Google Analytics: het meten en analyseren van je websitebezoekers’ leg ik uit hoe je Google Analytics kunt instellen voor het meten en analyseren van data.
7. Evernote: notitieapp
Evernote is een superhandige notitieapp waarmee je notities, foto’s, links van interessante webpagina’s en takenlijstjes kunt opslaan, beheren en organiseren. De app heeft daarnaast vele handige kant-en-klare sjablonen, zoals een maandplanner, dagplanner en een sjabloon voor je jaardoelen. Je kunt bovendien voor taken herinneringen instellen, zodat ze in een to-do-list verschijnen. Het instellen van e-mailalerts behoort ook tot de mogelijkheden.
Evernote synchroniseert automatisch met al je apparaten, zoals je pc en smartphone. Jouw ideeën, foto’s, en webpagina’s zijn daardoor altijd en overal beschikbaar. De tool vraagt wel wat tijd om het goed onder de knie te krijgen, maar dan heb je ook wat!
Veel functies van Evernote zijn gratis, maar met de betaalde versie heb je uiteraard meer mogelijkheden.
8. Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf (GMB) draagt bij aan de online vindbaarheid van je bedrijf en daarom vind ik dat deze tool onmisbaar is voor elke ondernemer. Ook voor ondernemingen zonder fysieke bedrijfslocatie.
Lees ook: Google Mijn Bedrijf zonder bedrijfslocatie: hoe en waarom.
GMB is gratis en zorgt ervoor dat je beter zichtbaar bent in Google’s lokale zoekresultaten, wat je kunt herkennen aan een Google Maps kaartje met daaronder drie bedrijfsmeldingen als iemand op een bepaalde dienst zoekt. Als ik bijvoorbeeld ‘kappers’ hier vanuit mijn huis in Utrecht in Google intik, zie ik het volgende:
Daarnaast zorgt een GMB-profiel ervoor dat je extra duidelijk wordt weergegeven bij een branded search door middel van een Knowledge Panel (het blok met informatie dat aan de rechterzijde van de zoekresultaten verschijnt) en klanten kunnen Google Reviews achterlaten. Positieve Google Reviews zijn erg waardevol, want ze dragen bij aan je vindbaarheid in Google (SEO) en ze geven potentiële klanten een beeld van de ervaringen van anderen.
Tekstschrijver Utrecht
Heb je nog vragen over het gebruik van bovenstaande tools? Of kun je wel wat hulp gebruiken met het schrijven van blogs voor op je website? Ik help je graag!
Ik heb veel ervaring met het schrijven van teksten voor klanten in uiteenlopende vakgebieden en kan jou dit werk dus uit handen nemen. Ook voor het maken van een WordPress website kun je bij mij terecht.