Skip to main content

“Wat is nou een echt goede website?”

Dat is een vraag die ik laatst van een van mijn klanten kreeg. Een goede vraag, want als je aan de slag gaat met de ontwikkeling van een website wil je natuurlijk een mooi eindresultaat neerzetten.

Een goede website bevat meer dan alleen mooi beeldmateriaal met sterke teksten. Om te spreken van een steengoede website moet een website aan meer belangrijke kenmerken voldoen.

In deze blog leg ik uit wat deze kenmerken zijn. Bij alle WordPress websites die ik maak, pas ik deze kenmerken toe.

Wat is een goede website?

Een goede website heeft de volgende kenmerken:

    1. Heeft een doel
    2. Ziet er professioneel uit
    3. Is geschikt voor alle apparaten
    4. Bevat goede kwaliteit foto’s
    5. Is gebruiksvriendelijk
    6. Bevat duidelijke en heldere taal
    7. Wordt regelmatig geüpdatet met nieuwe content
    8. Bevat weinig bewegende elementen
    9. Heeft een snelle laadtijd
    10. Is geoptimaliseerd voor SEO
    11. Is beveiligd
    12. Zet aan tot actie

1. Heeft een doel

Wat is het doel van je website? Wat wil je met je website bereiken? Welke doelgroep wil je aanspreken en hoe wil je dit aanpakken? Dit zijn misschien wel de belangrijkste vragen voordat je begint met het maken van je website.

Je website moet een bepaald doel hebben. Dit geldt zelfs voor alle pagina’s op je website. Er zijn verschillende doelen waaraan je kunt denken, bijvoorbeeld:

  • Een contactopname
  • Een inschrijving voor een nieuwsbrief
  • Het downloaden van een pdf
  • Het beantwoorden van de belangrijkste vragen
  • Mensen doorsturen naar een andere site, bijvoorbeeld in het geval van affiliate marketing

Als je doelen duidelijk zijn, kun je vervolgens je website zo gaan inrichten dat bezoekers naar het doel worden toegestuurd. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van duidelijke call to actions. Hier kom ik straks nog op terug.

2. Ziet er professioneel uit

Een goede website heeft uiteraard een professionele uitstraling.

Over het algemeen is in een oogopslag te beoordelen of een website er professioneel uitziet. Een professionele website kenmerkt zich door een goede vormgeving, kwalitatief beeldmateriaal, helderheid en overzichtelijkheid.

Bij WordPress kun je kiezen uit vele duizenden thema’s die de vormgeving van je website bepalen. Als je kiest voor een (betaald) populair thema ben je over het algemeen gegarandeerd van een professionele uitstraling.

Ik maak zelf mijn websites graag met het thema Salient. In mijn review over Salient leg ik je uit waarom.

3. Is geschikt voor alle apparaten

Een goede website is uiteraard geschikt voor alle apparaten. Dit houdt in dat de website er goed uitziet op mobiel, desktop en tablet. Vooral een mobielvriendelijke site is erg belangrijk, want je positie in de zoekresultaten wordt gebaseerd op je mobiele site en niet op de desktop versie.

Het makkelijkste is om hiervoor een responsive website te bouwen. Dit is een site met één ontwerp dat zich aanpast aan alle apparaten.

4. Bevat goede kwaliteit foto’s

Mooie foto’s kunnen een website helemaal maken. Vaak zie je daarom bovenaan de homepagina een grote beeldvullende foto die meteen de aandacht van de bezoeker pakt.

Het is van belang dat deze foto’s van goede kwaliteit zijn en het liefst natuurlijk uniek. Je kunt ook (gratis) stockfoto’s gebruiken, maar dan heb je altijd de kans dat iemand anders die foto’s ook op zijn website heeft staan.

Wat je in ieder geval nooit moet doen is foto’s via Google downloaden. Hier kan auteursrecht op zitten waardoor je een boete riskeert als je deze foto’s zonder toestemming gebruikt.

Lees ook: Rechtenvrije foto’s voor je website: de 5 beste aanbieders!

5. Is gebruiksvriendelijk

Een gebruiksvriendelijke website houdt in dat een website overzichtelijk is en dat bezoekers worden voorzien van de juiste informatie.

Het komt er eigenlijk op neer dat bezoekers niet te veel moeite moeten hoeven te doen om te vinden wat ze zoeken. Een heldere navigatie met een logische en duidelijke structuur is daarom een must.

Als een website erg complex in elkaar zit, omdat er bijvoorbeeld veel menu-tabbladen en veel buttons zijn, dan dan kan dit een negatief effect hebben op hoe lang een bezoeker op de website blijft. Houd een website daarom rustig, overzichtelijk en consistent.

Punten waaraan je kunt denken voor een gebruiksvriendelijke website zijn:

  • Gebruik van een navigatiemenu met maximaal 7 items
  • Plaatsing van het logo bovenaan de website
  • Gebruik van duidelijke hyperlinks, zodat bezoekers weten welke tekst klikbaar is
  • Gebruik van witruimte en bullet points om de website scanbaar te maken

6. Bevat duidelijke en heldere taal

Duidelijke en heldere taal is nodig om een boodschap goed over te brengen aan je lezers. Een goede website maakt in heldere taal snel duidelijk wat je wilt zeggen. Maak zinnen en alinea’s daarom niet onnodig lang. Vermijd deftige woorden en schrijf zoals je praat. Vermijd bijvoorbeeld het woord ‘echter’.

‘Het is een mooie website. Echter, de teksten zijn moeilijk leesbaar’

Dit soort zinnen schept afstand en het klinkt niet zoals je praat, toch? Vermijd dus dit soort formele woorden. Hierdoor zul je op een natuurlijke manier de mensen aantrekken die bij jou passen.

7. Wordt regelmatig geüpdatet met nieuwe content

Je website regelmatig updaten met waardevolle en relevante content zorgt ervoor dat je website gaat leven. Een website die leeft, blijft interessant voor je bezoekers, waardoor ze terug blijven komen en je gaan vertrouwen.

Google houdt van websites waarop regelmatig nieuwe content wordt geplaatst. Het regelmatig plaatsen van content kan dus ook je vindbaarheid verbeteren.

Vind je het lastig om te schrijven en nieuwe onderwerpen te verzinnen? Overweeg dan een blog abonnement. Dan weet je zeker dat je website elke maand wordt voorzien van goede en unieke content.

8. Bevat weinig bewegende elementen

Een fancy website met allerlei bewegende elementen, zoals pop-ups en sliders, ziet er misschien hip uit, maar kan er ook voor zorgen dat bezoekers zich gaan irriteren en daardoor wegklikken.

Laat fancy onderdelen daarom zoveel mogelijk achterwege of plaats een slider bijvoorbeeld enkel op een locatie waar mensen zelf kunnen beslissen of ze het willen bekijken. Dus niet in de header.

9. Heeft een snelle laadtijd

Mensen houden niet van lang wachten. Zo ook niet op het lang moeten wachten tot een website geladen is. Als het laden te lang duurt, haken je bezoekers af.

Een goede website is daarom een website met een snelle laadtijd. Ook voor je positie in Google is een snelle website gewenst.

Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je website traag wordt:

  • Zorg voor een goede hostingprovider
  • Gebruik niet teveel plugins
  • Optimaliseer afbeeldingen voordat je ze uploadt, bijvoorbeeld met TinyJPG

10. Is geoptimaliseerd voor SEO

Om vindbaar te zijn in Google moet je ervoor zorgen dat je website op de juiste manier is ingericht en geoptimaliseerd. Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie (SEO) genoemd.

SEO bestaat uit drie basisprincipes:

  • Techniek
  • Content
  • Backlinks

Kortgezegd houdt dit in dat een goede website technisch goed in orde is, relevante en waardevolle content heeft en dat er vanaf andere andere websites naar verwezen wordt via zogenaamde backlinks.

Het verkrijgen van backlinks is erg lastig. Je moet ze echt verdienen. Het schrijven en delen van goede content is vaak een goed begin.

11. Is beveiligd

Bezoekers hechten waarde aan een veilige website en ook Google vindt dit belangrijk. Je website kun je beveiligen met een SSL-certificaat. Een website met SSL-beveiliging herken je aan het groene slotje in de adresbalk en de letters https in plaats van http vooraan de url.

SSL staat voor Security Socket Layer en zorgt dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen een server en een internet browser (bijvoorbeeld chrome of internet explorer). Deze beveiligde laag zorgt ervoor dat de informatie die je verzendt of ontvangt via de site privé is.

Als je een goede hostingpartij kiest, zoals Vimexx, dan wordt vaak een gratis SSL certificaat aangeboden die gemakkelijk op je website te installeren is.

Naast het installeren van een SSL certificaat dien je je website ook te beveiligen tegen hackers. Dit doe je onder andere door je website up-to-date te houden en door een betrouwbare hostingpartij te kiezen. Om zeker te weten dat je website up-to-date blijft kun je kiezen voor een onderhoudsabonnement.

12. Zet aan tot actie

Als laatste is het belangrijk dat je website aanzet tot actie. Je hebt als het goed is het doel van je website bepaald. Dit kan bijvoorbeeld een contactopname of een productaankoop zijn.

Deel je websitepagina’s hier op in door eerst een probleem te beschrijven, informative aan te bieden en vervolgens te verwijzen naar een dienst of product. Zo stuur je een bezoeker naar een bepaalde actie.

Je kunt hiervoor Call to Actions gebruiken. Een Call to Action is een knop, tekst of een afbeelding die bezoekers aanspoort tot het nemen van een actie. Enkele voorbeelden:

  • Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op
  • Download nu het gratis e-book
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De juiste Call to Action is afhankelijk van het doel van je pagina.

WordPress website laten maken

Zoals je hebt kunnen lezen komt er bij het maken van een website veel kijken. Als je geen tijd of zin hebt om helemaal uit te vogelen hoe je je eigen website maakt, dan is het natuurlijk ook mogelijk om het uit te besteden.

Ik maak graag een WordPress website voor je die voldoet aan bovenstaande kenmerken. Ik kan je ook helpen met het schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten.

Neem contact met me op voor meer informatie!

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.