Skip to main content

De domein autoriteit van een website is een belangrijke SEO pijler en bepaalt voor een groot deel hoe jouw website rankt in zoekmachines zoals Google. Als je goed gevonden wilt worden in zoekmachines, is domein autoriteit dus iets waar je rekening mee moet houden.  

Lees ook: Wat is SEO?

Maar wat houdt domein autoriteit precies in? En hoe zorg je ervoor dat jouw website een hoge autoriteitsscore behaalt? Ik vertel je er graag meer over in deze blog!

Wat is Domein Autoriteit?

De domein autoriteit is een waardering die is toegekend aan je website en wordt weergegeven in een score tussen de 1 en 100. Domein Autoriteit is ontwikkeld door MOZ, een van de marktleiders op het gebied van SEO. Het is dus niet Google die jouw website een score geeft, maar MOZ. De score geeft een indicatie van jouw posities in Google. Hoe hoger de score, hoe hoger je positie in de zoekresultaten.

Wat is een goede domein autoriteit score?

Wat een goede score is valt niet eenduidig te beantwoorden, omdat dit grotendeels afhankelijk is van de domein autoriteit van je concurrenten. In principe wil je gewoon een zo hoog mogelijke score. Een domein score van 100 is echter niet haalbaar voor een normaal bedrijf. Dit is enkel weggelegd voor de grote bekende populaire sites, zoals Facebook en Twitter.

Als jouw website gericht is op een hele specifieke doelgroep, dan kom je met een domein score van rond de 25 waarschijnlijk al heel ver. Als jouw website veel concurrentie heeft dan heb je waarschijnlijk een veel hogere score nodig om goed te ranken.

Wil je weten wat jouw score op dit moment is? Bekijk het op de Link Explorer van Moz.

Hoe verbeter ik mijn domein autoriteit?

Hoewel je weinig invloed hebt op de autoriteitsscore van je concurrenten, is er wel genoeg dat je kunt doen om de domein autoriteit van je eigen website te verbeteren. Ik geef je 5 tips.

  1. Zorg voor kwalitatieve backlinks naar jouw site

Een van de belangrijkste factoren die van invloed is op jouw score, is het backlink-profiel. Backlinks zijn links van externe websites. Kwalitatieve backlinks zijn links van websites met een hoge autoriteitsscore en afkomstig van websites die gerelateerd zijn aan jouw branche. Daarnaast heeft een goed backlink profiel zowel backlinks die naar de homepagina verwijzen als backlinks die naar subpagina’s verwijzen.

Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks is niet gemakkelijk. Door te bouwen aan je reputatie en door het creëren van sterke content maak je kans op organische links, maar het kan lang duren voordat je deze krijgt.

Een leuke en interessante manier om backlinks te verzamelen is gastbloggen. Met gastbloggen verzamel je niet alleen backlinks, maar vergroot je ook je publiek en zet je jezelf neer als expert.

  1. Zorg voor een goed intern linkprofiel

De domein autoriteit wordt niet alleen beïnvloed door externe links, maar ook door interne links. Google houdt van een website waarin de pagina’s als een spinnenweb met elkaar zijn verbonden. Door een goede interne linkstructuur op te bouwen neemt de gebruiksvriendelijkheid van je website toe en kunnen zoekmachines de site beter ‘crawlen’ en daardoor beter begrijpen.

Voor een goede linkstructuur is het belangrijk dat de anchorteksten (de teksten waarmee de links gekoppeld zijn) aansluiten op de ontvangende pagina.

  1. Zorg dat je website technisch in orde is

Om goed te scoren op domein autoriteit, is het belangrijk dat je website op het gebied van SEO in orde is. Hierbij kun je denken aan mobielvriendelijkheid, een korte laadtijd, de aanwezigheid van een XML-sitemap en een SSL-certificaat. Met WordPress is het gelukkig vrij gemakkelijk om je website SEO-technisch in orde te maken.

Lees ook: 9 redenen om WordPress te gebruiken.

  1. Blijf werken aan kwalitatieve en relevante content

Een andere belangrijke factor die van invloed is op jouw score, is de hoeveelheid kwalitatieve content op een website. Zonder inhoud heeft je website natuurlijk niet veel te bieden en wordt de website over het algemeen weinig gevonden via zoekopdrachten.

Door ervoor te zorgen dat de content die je plaatst inhoudelijk sterk is en uniek, zorgt je ervoor dat jouw site eerder bij zoekmachines opvalt. Daarnaast scoren grote artikelen met veel woorden over het algemeen beter dan kleinere artikelen. Veel leesmateriaal (en het liefst ook foto’s en filmpjes) geeft bezoekers namelijk een duidelijk beeld over het onderwerp.

Content kun je creëren door een blog bij te houden. Een blog is een plaats op je website waar je regelmatig nieuwe content publiceert en promoot. Heb je moeite met blogonderwerpen verzinnen? Lees dan mijn blog: Blogonderwerpen bedenken. Lees deze 5 handige tips.

  1. Blijf gestructureerd aan SEO werken

SEO is een proces van de lange adem en het behalen van autoriteit helaas dus ook. Als je jarenlang gestructureerd aan SEO werkt, dan heeft dit natuurlijk invloed op de domein autoriteit van je website. Je hebt dan als het ware jaar in jaar uit waarde opgebouwd.

Vandaar dat er soms ook wel gezegd wordt dat leeftijd van een domein invloed heeft op SEO. Dit is echter niet helemaal waar, want een website waar jarenlang niks aan gedaan is zal geen hoge autoriteitsscore krijgen. Het is natuurlijk wel logisch dat een goed onderhouden website die al jaren bestaat en waar met regelmaat nieuwe kwalitatieve content wordt geplaatst, een hogere domein autoriteit heeft dan een website die pas net een paar maanden in de lucht is.

SEO specialist Utrecht

Heb je nog vragen over dit onderwerp of kun je wel wat hulp gebruiken met het verbeteren van de vindbaarheid van je website in Google? Ik help je graag. Neem contact op voor meer informatie of voor het maken van een afspraak.

One Comment

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.