Skip to main content

Iedereen die een eigen website heeft en bezoekers wil trekken krijgt er vroeg of laat mee te maken: SEO. Maar wat is nou precies de betekenis van SEO? En waarom is het zo belangrijk?

Wat betekent SEO?

SEO oftewel ”Search Engine Optimization’ is de naam voor de activiteiten die ondernomen worden om je website gratis beter te laten scoren in zoekmachines zoals google.

SEO versus SEA

Er kan ook een betaalde manier worden ingezet om snel bovenaan de zoekresultaten te komen. Dit wordt SEA ‘search Engine Advertising’ genoemd. Meestal wordt hiervoor Google Ads ingezet. Het nadeel van SEA is echter dat het flink in de kosten kan oplopen. Bovendien zal je website snel wegzakken in de zoekresultaten als de campagne is gestopt. Daarom is SEO een meer duurzame aanpak. Wel kost het meer tijd en heb je geduld nodig. Ik vertel je in dit artikel meer over SEO.

Waarom is SEO belangrijk?

Een hoge score in Google (en andere zoekmachines) leidt tot een betere pagina-ranking. Een hoge pagina-ranking zorgt voor meer traffic naar je website en dus een betere omzet. Logisch toch? Waarschijnlijk bekijk je zelf ook alleen de websites op de eerste pagina als je op een bepaalde term zoekt. Vandaar dat vooral een plek op de eerste pagina (of zelfs eerste positie) gewenst is voor een bepaalde zoekopdracht.

Hoe scoor ik hoog in Google?

Of een eerste positie in Google haalbaar is, hangt behalve van SEO ook grotendeels af van de niche voor jouw site. Indien jouw website gaat over een onderwerp waar enorm veel concurrentie op is (denk bijvoorbeeld aan reizen, gezondheid, sport, financieel) dan zal het lastig worden een grote speler in dit veld te worden. Het behalen van een plek op de eerste pagina in Google wordt dan heel lastig.

Als jouw product of service binnen een kleinere niche valt met weinig concurrentie, dan is er zeker een goede kans om gratis op de eerste pagina van Google te komen. Hiervoor is wel een portie geduld, doorzettingsvermogen en wat kennis nodig. SEO kost namelijk tijd en is afhankelijk van een aantal basisprincipes waar je website aan moet voldoen.

SEO basisprincipes

De algoritmes die Google en andere zoekmachines gebruiken om pagina’s te ranken is erg veranderlijk en een goede SEO-strategie dus ook. Toch bestaat SEO altijd uit dezelfde basisprincipes:

  • Techniek
  • Content
  • Backlinks

1. Techniek

Als je goed wilt scoren in Google, dan moet je website technisch goed in orde zijn. Maak je gebruik van WordPress? Kies dan voor een populair, goed beoordeeld thema. Deze zitten technisch vaak goed in elkaar en zijn tegenwoordig vaak geoptimaliseerd voor SEO.

Laadsnelheid en mobielvriendelijkheid

In 2019 zijn 2 technische factoren zeer belangrijk; namelijk laadsnelheid en mobielvriendelijkheid. Je website moet tegenwoordig echt goed werken op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Sinds 1 juli 2019 hanteert Google zelfs het mobile first principe. Dit houdt in dat de mobiele versie van een website als eerste geïndexeerd wordt in plaats van de desktop versie.

Een trage website kan in 2019 echt niet meer. Een trage website is niet alleen ongunstig voor je positie in Google, maar ook voor gebruiksvriendelijkheid. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de bezoekers een website verlaat als deze langer dan 3 seconden laadt!

De snelheid van de website is van meerdere factoren afhankelijk. Wat je in ieder geval zelf kunt doen, is kiezen voor een goede hostingpartij met een snelle server, zoals Vimexx. Daarnaast is het belangrijk dat je je afbeeldingen altijd comprimeert voordat je ze uploadt. De handige tool TinyJPG kan je hierbij helpen.

Interne linkstructuur

Een ander technisch onderdeel waar je zelf aandacht aan kunt besteden is de interne linkstructuur van je website.

Zoekmachines kijken niet alleen naar individuele pagina’s, maar ook naar de samenhang van alle pagina’s op je website. Het loont dus om pagina’s en berichten met elkaar te verbinden. Dit kun je doen door interne links te gebruiken die de pagina’s op je website als een spinnenweb met elkaar verbindt.

Je komt deze links vaak tegen op het web: het zijn klikbare woorden die je doorsturen naar een andere pagina op dezelfde website. Door een goede interne linkstructuur op te bouwen neemt de gebruiksvriendelijkheid van je website toe en kunnen zoekmachines de site beter ‘crawlen’ en daardoor beter begrijpen. Allemaal goed voor SEO!

2. Content

Het creëren van waardevolle unieke content op je website is een van de meest effectieve manieren om aandacht te trekken en om je vindbaarheid in Google te verbeteren. Houd hierbij rekening met hetgeen waar jouw klant naar op zoek is.

Zoekwoorden onderzoek

Als je gaat beginnen met het schrijven van content, start dan met het zoeken naar relevante zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Deze zoekwoorden wil je gaan verwerken in de content van jouw website.

Zoekmachines zoals Google gebruiken een belangrijke tool om een pagina te ranken, de zogenaamde ‘spider’. Een spider is een softwareprogramma die regelmatig het wereldwijde web doorkruipt (crawlt) en daarmee dus alle websites in kaart brengt. De data die hieruit voortkomt wordt bijvoorbeeld gebruikt om de relevantie van jouw website te bepalen als iemand een zoekopdracht in Google of een andere zoekmachine intypt. Vandaar dat het gebruik van bepaalde relevante zoekwoorden in je teksten belangrijk is voor de vindbaarheid van je website.

Een voorbeeld: Als je op je website manuele therapie aanbiedt, zou de inhoud van je website woorden kunnen bevatten waar de doelgroep op zoekt, zoals ‘nek- en schouderklachten, ‘duizeligheid bij het bewegen van de nek’, behandeling heupklachten etc.

Hoe vind je Google zoekwoorden?

Voordat je begint met schrijven van teksten, is het handig om te weten welke zoekwoorden veel ingetypt worden in Google. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar. De meest bekende en handige is de Google Keywordplanner. Met deze tool van Google kun je uitgebreid zoekwoordonderzoek doen waarbij je informatie over de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten en over de hoogte van de concurrentie verkrijgt. Een zoekwoord waar elke maand veel op gezocht wordt en waar weinig concurrentie voor is, is een goed zoekwoord om relatief snel mee te kunnen scoren.

Om gebruik te mogen maken van de Keywordplanner heb je tegenwoordig een actieve Google Ads campagne nodig. Een alternatief is de tool Wordstream keywords. Hiermee kun je gratis zoekvolumes achterhalen, maar als je meer wil weten over de hoogte van de concurrentie dien je een abonnement af te sluiten.

Schrijf waardevolle kwalitatieve content

Zodra je weet welke zoekwoorden interessant zijn, kun je deze gaan verwerken in de teksten op je website. Het is voor SEO belangrijk om deze ook op te nemen in de zogenaamde metatags (informatie over de betreffende pagina van je website die in de Google resultaten wordt weergegeven).

Het is niet de bedoeling dat je je website vol gaat proppen met zoekwoorden. Google kijkt namelijk ook naar gebruikersvriendelijkheid van je website. Hoe is bijvoorbeeld de leesbaarheid? Teksten volzetten met zoekwoorden zal de leesbaarheid niet ten goede komen. Je dient hier dus op een slimme manier mee om te gaan.

Behalve relevante kwalitatieve content kan het aantal woorden ook bijdragen aan SEO. Over het algemeen scoren grote artikelen met veel woorden beter dan kleinere artikelen. Veel leesmateriaal (en het liefst ook foto’s en filmpjes) geeft bezoekers namelijk een duidelijk beeld over het onderwerp. Veel content zorgt bovendien voor autoriteit van een website wat ook goed is voor SEO.

Een goede manier om content te blijven creëren is door een blog of nieuwsberichten bij te houden met actuele onderwerpen die interessant zijn voor je doelgroep. Zo houd je de website actueel en in beweging. Een bewegende website die up-to-date is, is ook weer goed voor SEO!

Het je moeite met het bedenken van blogonderwerpen? Lees dan mijn blog: Blogonderwerpen bedenken. Lees deze 5 handige tips!

3. Linkbuilding

Een link vanaf een andere website naar die van jou wordt door Google als waardevol beschouwd. Je kunt het zien als een soort stem voor jouw website. Op basis van dit systeem is de zogenoemde PageRank ontstaan. PageRank is een cijfer van 0 tot 10 en wordt bepaald door het aantal en de waarde van je backlinks. Een backlink van een pagina met een hoge PageRank is bijvoorbeeld veel meer waard dan meerdere backlinks van een pagina met een PageRank van 0 of 1. Google kijkt dus vooral naar de kwaliteit van een backlink en niet zozeer naar de kwantiteit.

Ook is relevantie van de link belangrijk. Een link afkomstig van een website die gerelateerd is aan jouw branche, is bijvoorbeeld een waardevolle link.

Maar hoe kom je nu aan deze waardevolle backlinks? Dat is nog niet zo makkelijk en misschien wel het moeilijkste deel van SEO. Natuurlijk kun je relevante websites benaderen en vragen voor het plaatsen van een backlink. Meestal willen ze er dan echter iets voor terug en dit resulteert vaak in zogenoemde linkruil. Linkruil wordt herkend door Google en als minder waardevol beschouwd. Een unieke backlink is dus veel waardevoller, maar zeker niet makkelijk om te krijgen.

Backlinks kopen is overigens nooit een goed idee! Dit zal je website niet ten goede komen en je kunt er zelfs door Google voor gestraft worden.

Wat dan wel? Blijven werken aan waardevolle content! Door interessante inhoud te blijven plaatsen zullen websites uiteindelijk zelfstandig naar je gaan verwijzen. En ja, dit betekent veel geduld hebben. SEO is dan ook een lange termijn strategie.

Hulp nodig met SEO?

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen gaat er flink wat tijd inzitten om je website SEO vriendelijk te krijgen. Tijd die je wellicht door alle drukte met je eigen onderneming niet hebt. Ik kan je helpen met het optimaliseren van je website, door te zoeken naar geschikte zoekwoorden, het verbeteren van teksten en door een SEO advies op maat voor je te maken. Met het opzetten van een WordPress website kan ik je ook helpen. Neem contact op voor een kennismaking of meer informatie.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.