Metatags zijn stukjes tekst in de broncode van een website die de inhoud van een pagina beschrijven, maar die niet zichtbaar zijn op de pagina zelf. Metatags helpen zoekmachines zoals google om te begrijpen waar een pagina over gaat. De bekendste metatags zijn die voor de omschrijving van de pagina (meta-description), de titel van een pagina (title tag) en de metatag ‘robots’ en de meta-keywords.
Zijn metatags belangrijk voor zoekmachine optimalisatie?
Ja en Nee. Er zijn metatags die bijdragen aan een betere vindbaarheid van je website en er zijn metatags die er niet (meer) toe doen. Als je een WordPress website hebt (lees hier 9 redenen om WordPress te gebruiken), is het met de plugin Yoast SEO supermakkelijk om de metadata die van invloed is op SEO zelf aan te passen.
Meta-keywords
De meta-keywords is een voorbeeld van een metatag die je niet meer hoeft te gebruiken. Het zijn zoekwoorden die in de broncode van de website staan. Jaren geleden droegen ze nog wel bij aan SEO, maar dat is inmiddels verleden tijd. Er werd namelijk veel misbruik gemaakt van de meta-keywords door deze vol te stoppen met zoekwoorden die niet relevant aan de pagina waren: zogenaamde ‘keyword-stuffing’. Er is in 2009 besloten de meta-keywords niet meer mee te nemen in de ranking. Voor SEO hoef je hier dus geen aandacht aan te besteden. Yoast SEO heeft dan ook (sinds versie 6.3) geen invulveld meer voor meta-keywords.
Wel is het van belang dat je aandacht besteed aan de inhoud van je teksten en dat je hier relevante zoekwoorden in verwerkt. Goede leesbare inhoud met relevante woorden is namelijk een belangrijke ranking factor van google voor een bepaald zoekwoord.
Met de plugin Yoast SEO kun je een focus keyword invullen die bepaalt of je de pagina goed geoptimaliseerd hebt voor het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Let op: dit zogenaamde ‘focus keyword’ heeft niks te maken met de meta-keywords. De focus keyword in Yoast SEO kun je dus gewoon invullen. Hiermee kun je zien of je pagina goed geoptimaliseerd is voor dat zoekwoord. Bovendien dient het als geheugensteuntje om te bepalen welk zoekwoord je bij welke pagina hebt gebruikt.
Title tag
De title tag is de titel van een pagina op je website. Dit is een van de metatags die getoond wordt in de resultatenpagina van een zoekmachine naar aanleiding van een zoekopdracht. De title tag draagt bij aan SEO en het is daarom belangrijk om het focus keyword waarop je gevonden wilt worden hier in te vullen. Het liefst zo ver mogelijk vooraan. In WordPress is de titel van je bericht of pagina ook standaard jouw title tag, maar met de Yoast SEO plugin kun je dit gemakkelijk aanpassen.
Vooral op de homepagina wil je de titletag echt aanpassen. Anders wordt de title tag ‘homepage’ of ‘welkom op deze site’. Dit zijn natuurlijk over het algemeen niet de zoekwoorden waarop gezocht wordt.
Met Yoast SEO krijg je per pagina of bericht een invulveld voor de title tag (SEO-titel) en meta description (Meta-omschrijving). Hieronder zie je een voorbeeld van zo een invulveld voor de homepagina van mijn website over Oeganda. Het zoekwoord is ‘vakantie naar Oeganda’.
De Metadescription
De metadescription (Meta-omschrijving) is een andere bekende metatag die bijdraagt aan SEO. Deze metatag wordt samen met de title tag en URL getoond in de resultatenpagina van een zoekmachine naar aanleiding van een zoekopdracht. Ook deze is gemakkelijk aan te passen met de Yoast SEO plugin.
Behalve voor SEO is er nog een andere reden waarom je dit veld wilt invullen. Een pakkende wervende tekst voor je metadescription kan namelijk zorgen voor meer kliks, meer bezoekers en dus ook voor meer conversie. Bovendien dragen kliks door gebruikers ook bij aan de paginaranking in Google. Als er bijvoorbeeld vaker wordt geklikt op een website van een concurrent die een positie lager staat, dan zou Google deze na verloop van tijd boven jou kunnen gaan plaatsen.
Kijk eens naar de voorbeelden hieronder. Hier is gezocht op ‘koffiebonen kopen’. Ik vind zelf de meta-omschrijving en titel van de eerste webshop (Bobplaza) het meest aantrekkelijk om op te klikken.
De metatag ‘robots’
De metatag robots heeft als doel zoekmachines te vertellen of een pagina wel of niet geïndexeerd mag worden. Pagina’s worden standaard geïndexeerd. Het kan echter zijn dat je website nog in ontwikkeling is en dat je daarom liever wil dat pagina’s niet in de zoekresultaten verschijnen. Dit wil je vooral doen om te voorkomen dat Google denkt dat je website weinig kwaliteit te bieden heeft. In dat geval komt deze metatag van pas.
Je kunt hierbij kiezen uit no index/no follow, welke er in de broncode zo uitziet: <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” />. In dit geval wordt de pagina niet geindexeerd en worden ook de uitgaande linkjes die op de pagina staan niet meegeteld in de ranking. Of je kunt kiezen uit enkel no index, welke er zo uitziet: <meta name=”robots” content=”noindex, follow” /> . Uitgaande linkjes worden dan wel gevolgd en geindexeerd. Deze laatste wil je wellicht gebruiken voor pagina’s die je nooit in de zoekresultaten wil opnemen. Bijvoorbeeld een pagina die enkel bedoeld is voor leden nadat ze ingelogd zijn. Of een pagina met een inschrijfformulier, waarvan je liever wil dat bezoekers er via een link op een andere pagina terecht komen.
De instellingen voor metatag ‘robots’ zijn ook weer gemakkelijk aan te passen via de Yoast SEO plugin. Onder geavanceerd kun je aangeven of een pagina wel of niet geïndexeerd mag worden en of links wel of niet gevolgd moeten worden. Als je een pagina op ‘noindex’ zet omdat de website nog in de maak is, moet je natuurlijk niet vergeten de pagina weer op ‘index’ te zetten zodra je website af is!
Interesse in SEO advies?
Kun jij wel wat hulp gebruiken met de zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor je eigen website? Dan is een SEO advies op maat wellicht iets voor jou. Na een uitgebreid onderzoek, ontvang je van mij een concreet plan van aanpak om de vindbaarheid van je website (SEO) te verbeteren.